‘In het land der blinden, is eenoog koning’

Zoals ik al vertelde in een ander artikel, kijk ik op een andere manier naar de dingen en denk ik soms al eens verder na over bepaalde zaken.

Zo stond in deze week in een vrij lange rij aan de toiletten in de Blandijn faculteit terwijl ik eigenlijk heel dringend naar de wc moest. Het ging heel traag vooruit en de deur van de wc voor mensen met een beperking stond wagenwijd open naar mij te lonken. Na enige twijfel stapte ik deze wc binnen.
Toen ik mijn handen wou wassen keek ik uit gewoonte recht voor mij uit. Ik verwachtte namelijk een spiegel voor mij te zien hangen, maar dit was niet helemaal het geval. De spiegel hing er wel, alleen hing deze lager, namelijk op de hoogte van mijn heupen. Op dat moment besefte ik ineens ook dat de lavabo lager was. Dit is natuurlijk heel logisch, want mensen met een rolstoel leven als het ware op een andere ooghoogte dan mensen die niet in een rolstoel zitten.

WC

Dit deed mij eigenlijk opnieuw reflecteren over wat wij als de norm zien. Het is pas op het moment dat je omgeving niet aangepast is op jou, dat je hierover begint na te denken. Want ik kon mezelf niet zien in deze lage spiegel en ik vond dit eerst raar. Hoe voel je u dan als je vaak geconfronteerd wordt met zaken die niet op jou zijn afgestemd? En dan heb ik het natuurlijk niet alleen over mensen die in een rolstoel zitten.

Dit deed mij eigenlijk een beetje denken aan het zinnetje ‘In het land der blinden, is eenoog koning.’ Want hoewel ik eigenlijk in deze context ‘beperkt’ was, zou dit voor een persoon in een rolstoel net ‘normaal’ zijn.

Ella Maria

Geef een reactie

